STATUT
FUNDACJI AVE PATRIA
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
- 1.
Fundacja pod nazwą: Fundacja Ave Patria, z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez:
- Piotra Białka, syna Edwarda i Apolonii, zamieszkałego w Ożarowie Mazowieckim przy ul. Mickiewicza 27,
- Macieja Białka, syna Piotra i Haliny, zamieszkałego w Ożarowie Mazowieckim przy ul. Mickiewicza 27,
zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej w Ożarowie Mazowieckim przy ul. Kolejowej 4A, dnia 18 czerwca 2010 roku, repertorium A nr 859/2010 przez notariusza Renatę Żurawską.
- 2.
Fundacja posiada osobowość prawną.
- 3.
Nazwa Fundacji jest prawnie zastrzeżona.
- 4.
Siedzibą Fundacji jest Ożarów Mazowiecki.
- 5.
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami kraju.
- 6.
Fundacja może używać wyróżniającego ją godła i pieczęci.
- 7.
Fundacja uzyska status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o spełnieniu wymagań określonych we właściwych przepisach.
- 8.
- Fundator może swoje uprawnienia w Fundacji, w szczególności prawa wynikające z § 21, § 24 ust. 3, § 27, § 29, § 31, § 32 ust. 2, § 38 ust. 2, § 39 ust. 3, § 40 ust. 2 Statutu Fundacji, przekazać wskazanej przez siebie osobie, powiadamiając o tym pisemnie Fundację.
- Fundator może pełnić funkcje członka Zarządu Fundacji lub członka Rady Fundacji osobiście.
Rozdział II
Cele i sposoby działania fundacji
- 9.
Celem Fundacji jest:
- Inicjowanie i wspieranie działalności kulturalno-patriotycznej w Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Współpraca i ułatwianie kontaktów pomiędzy chórami oraz artystami z polonijnych środowisk.
- Wspieranie działalności muzyczno-chóralnej i kształtowanie postaw patriotycznych wśród młodzieży.
- Promowanie działalności patriotyczno-muzycznej.
- Prowadzenie działalności charytatywnej.
- Współpraca z instytucjami oraz urzędami administracji publicznej w zakresie działalności kulturalnej, patriotycznej i oświatowej.
- Inicjowanie i wspieranie działań mających na celu rozwój społeczności lokalnych.
- Prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej, oświatowo-wychowawczej zgodnie z nauką Kościoła rzymsko-katolickiego.
- 10.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez odpłatne:
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z),
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z),
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
- działalność związana z organizowaniem targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
- działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z),
- działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z),
- działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z),
- działalność bibliotek i archiwów (PKD 90.01),
- wydawanie książek (PKD 58.11.Z),
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),
- pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z),
- działalność organizatorów turystki (PKD 79.12.Z),
- działalność związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi (PKD 59.1),
- działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z),
- nadawanie programów radiofonicznych (PKD 60.10.Z),
- przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność; działalność portali internetowych (PKD 63.1),
- działalność związana ze sportem (PKD 93.1),
- działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.2),
- transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z),
- transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKD 49.31.Z),
- działalność taksówek osobowych (PKD 49.32.Z),
- pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKD 49.39.Z),
- magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (PKD 52.10.B),
- działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD 52.21.Z),
- przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych (PKD 52.24.C),
oraz nieodpłatne:
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z),
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z),
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
- działalność związana z organizowaniem targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
- działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z),
- działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z),
- działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z),
- działalność bibliotek i archiwów (PKD 90.01),
- wydawanie książek (PKD 58.11.Z),
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),
- pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z),
- działalność organizatorów turystki (PKD 79.12.Z),
- działalność związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi (PKD 59.1),
- działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z),
- nadawanie programów radiofonicznych (PKD 60.10.Z),
- przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność; działalność portali internetowych (PKD 63.1),
- działalność związana ze sportem (PKD 93.1),
- działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.2),
- transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z),
- transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKD 49.31.Z),
- działalność taksówek osobowych (PKD 49.32.Z),
- pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKD 49.39.Z),
- magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (PKD 52.10.B),
- działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD 52.21.Z),
- przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych (PKD 52.24.C).
- 11.
- Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
- Fundacja realizuje swoje cele statutowe we współdziałaniu z władzami samorządowymi, organami publicznymi, innymi fundacjami, stowarzyszeniami oraz instytucjami naukowymi i kulturalnymi.
- 12.
Wszelkie dochody uzyskiwane przez Fundację przeznaczane są na działalność statutową Fundacji.
- 13.
Fundacja może zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw.
- 14.
- Fundacja może ustanawiać wyróżnienia i odznaki honorowe i nadawać je osobom fizycznym, osobom prawnym, instytucjom oraz komitetom społecznym zasłużonym dla celów realizowanych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
- Ustanawianie wyróżnień i odznak, o których mowa w ust. 1, oraz ich nadawanie należy do kompetencji Rady Fundacji.
Rozdział III
Majątek i dochody fundacji
- 15.
Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie 2.100,00 złotych (słownie: dwa tysiące sto złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości oraz inne prawa majątkowe nabyte przez Fundację w czasie jej działania, przy czym 1.100,00 złotych (słownie: tysiąc sto złotych) z Funduszu jest przeznaczone na realizację celów statutowych, a 1.000,00 złotych (słownie: tysiąc złotych) jest przeznaczone na działalność gospodarczą.
- 16.
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- 17.
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- darowizn, zapisów, spadków,
- dotacji i subwencji,
- dochodów z majątku Fundacji oraz z prowadzonej odpłatnie działalności statutowej oraz z działalności gospodarczej,
- ofiarności publicznej.
- 18.
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa o co najmniej 50% długi spadkowe.
- 19.
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
Rozdział IV
Organy Fundacji
- 20.
Organami Fundacji są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
- 21.
- Rada Fundacji składa się minimalnie z 3 i maksymalnie z 10 osób i jest powoływana na czas nieoznaczony przez Fundatorów, w drodze jednogłośnej uchwały.
- Fundatorom służy prawo odwołania całej Rady Fundacji, jak również każdego z jej członków, przy czym uchwała w tym przedmiocie musi zostać podjęta jednogłośnie.
- 22.
Rada jest organem o uprawnieniach opiniodawczych jak również jest organem kontroli i nadzoru nad działalnością Fundacji. Rada Fundacji wybiera z spośród swojego grona Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady oraz Sekretarza Rady.
- 23.
- Rada obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż trzy razy w roku, przy czym posiedzenie sprawozdawcze w celu podjęcia uchwał w sprawach, o których mowa w § 24 ust. 2 lit. c, d i e. odbywa się corocznie nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego, przy czym za dzień bilansowy uważa się dzień, na który Fundacja sporządza sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji, który pisemnie powiadamia członków Rady Fundacji o terminie, miejscu i porządku obrad danego posiedzenia, z co najmniej 7- dniowym wyprzedzeniem. Zawiadomienie może być wysłane członkowi Rady Fundacji pocztą elektroniczną, jeżeli uprzednio wyraził on na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie powinno być wysłane.
- W posiedzeniach Rady uczestniczy przedstawiciel Zarządu Fundacji.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady. W razie równości głosów rozstrzygający jest głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
- Członkowie Rady mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady Fundacji, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady Fundacji.
- Rada Fundacji może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała jest ważna gdy wszyscy członkowie Rady Fundacji zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
- 24.
Do kompetencji Rady Fundacji należy:
- wyrażanie opinii we wszystkich sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,
- wykonywanie uprawnień kontrolnych i nadzorczych, polegających na:
- kontrolowaniu działalności merytorycznej i finansowej Fundacji,
- przedstawianiu Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
- rozpatrywaniu i zatwierdzaniu corocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji,
- rozpatrywaniu i zatwierdzaniu sprawozdań finansowych Fundacji za dany rok obrotowy,
- udzielaniu członkom Zarządu absolutorium z wykonania przez niech obowiązków.
- składanie Fundatorom corocznych sprawozdań z działalności Rady Fundacji oraz zatwierdzonych sprawozdań finansowych oraz zatwierdzonych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji w terminie do dnia 31 lipca danego roku kalendarzowego.
- 25.
- W celu wykonania czynności kontrolnych i nadzorczych, o których mowa w § 24 ust. 2 lit. a, każdy członek Rady Fundacji może w każdym czasie przeglądać księgi i inne dokumenty Fundacji, zażądać wydania przez Zarząd kopii tych dokumentów oraz zażądać od Zarządu wyjaśnień w każdej sprawie związanej z działalnością Fundacji.
- Zarząd nie może odmówić członkowi Rady Fundacji wyjaśnień oraz udostępnienia ksiąg oraz innych dokumentów Fundacji.
- 26.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą być członkami Zarządu, ani pozostawać z nimi w stosunkach pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Członkami Rady Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia swoich funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535).
- 27.
- Zarząd Fundacji składa się minimalnie z 3 i maksymalnie z 10 osób i jest powoływany na czas nieoznaczony przez Fundatorów, w drodze jednogłośnej uchwały.
- Fundatorom służy prawo odwołania całego Zarządu, jak również każdego z jego członków, przy czym uchwała w tym przedmiocie musi zostać podjęta jednogłośnie.
- 28.
Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza Fundacji.
- 29.
Zarząd podejmuje decyzje we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji, przy czym następujące decyzje Zarządu Fundacji wymagają zgody Fundatorów wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności:
- podejmowanie decyzji o zaciągnięciu przez Fundację zobowiązań lub o rozporządzeniu przez Fundację prawami majątkowymi, których wartość przekracza 10.000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych),
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia przez Fundację nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości,
- podejmowanie decyzji w przedmiocie zmiany statutu Fundacji oraz jej likwidacji, a także połączenia z inną fundacją.
- 30.
Do kompetencji Zarządu należy kierowanie bieżącą działalnością statutową Fundacji, a w szczególności:
- wytyczanie kierunków działalności Fundacji oraz uchwalanie programów działalności Fundacji,
- realizowanie uchwalonych programów działalności Fundacji,
- prowadzenie dokumentacji Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
- tworzenie i znoszenie zakładów Fundacji i innych jej jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie polityki kadrowej, w tym ustalanie wielkość zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków przeznaczonych na wynagrodzenia,
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji oraz ich przedstawianie Radzie Fundacji w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, o którym mowa w § 23 ust. 1,
- składanie corocznie właściwemu ministrowi zatwierdzonego sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji za rok poprzedni, a także przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego zatwierdzonego sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji za rok poprzedni oraz zatwierdzonego sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy.
- 31.
Członkowie Zarządu są z tytułu pełnienia tych funkcji wynagradzani. Zasady ich wynagradzania ustalają Fundatorzy.
- 32.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jego członków. W razie równości głosów rozstrzygający jest głos Prezesa Zarządu.
- Szczegółowe zasady działania Zarządu może określać regulamin uchwalony przez Fundatorów.
- 33.
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają Prezes Zarządu Fundacji samodzielnie, Wiceprezes Zarządu razem z innym członkiem Zarządu Fundacji.
Rozdział V
Działalność Gospodarcza Fundacji
- 34.
Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym przedmiocie przepisami, działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, w zakresie:
- sprzedaż hurtowa realizowana na zlecenie (PKD 46.1),
- działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana (PKD 62.0),
- doradztwo związane z zarządzaniem (PKD 70.2),
- pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B),
- reklama (PKD 73.1),
- badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z),
- pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z),
- działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników (PKD 78.10.Z),
- działalność agencji pracy tymczasowej (PKD 78.20.Z),
- pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników (PKD 78.30.Z).
- 35.
- Działalność odpłatna Fundacji określona w § 10 nie może pokrywać się z działalnością gospodarczą Fundacji określoną w § 34.
- Jeżeli do podjęcia danego rodzaju działalności gospodarczej prawo wymaga uzyskania zezwolenia, koncesji lub licencji, podjęcie działalności w tym zakresie przez Fundację nastąpi po uzyskaniu właściwego zezwolenia, koncesji lub licencji.
- 36.
- Działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest w formie organizacyjnie wyodrębnionej – przez jednostki organizacyjne, zwane dalej „zakładami”.
- Zakres działania zakładów oraz zakres uprawnień i obowiązków kierowników zakładów określa regulamin organizacyjny zakładów, uchwalony przez Zarząd Fundacji.
- Kierownik zakładu jednoosobowo kieruje zakładem ponosząc za wyniki pracy zakładu odpowiedzialność przed Zarządem Fundacji.
- Zarząd ustala rozmiary zatrudnienia oraz wielkość środków przypadających na wynagrodzenia pracowników poszczególnych zakładów.
- 37.
Fundacja prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział VI
Zmiana Statutu
- 38.
- Zmiana statutu nie może dotyczyć zmiany celu Fundacji.
- Decyzje w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Zarząd Fundacji za zgodą Fundatorów.
Rozdział VII
Postanowienia Końcowe
- 39.
- Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec zmianie cel Fundacji.
- Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji za zgodą Fundatorów, w drodze jednogłośnej uchwały podjętej po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra.
- 40.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji za zgodą Fundatorów.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji.
- 41.
W sprawach nieuregulowanych Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. 1991, Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003, Nr 96, poz. 873 ze zm.).
Statut Fundacji „AVE PATRIA” został przyjęty w dniu 26 października 2010 roku.
Maciej Białek Piotr Białek